Dieta i suplementacja


W codziennej diecie bogatej w błonnik muszą znaleźć się produkty zbożowe, otręby, kasze, płatki zbożowe, owoce i warzywa. Błonnik możemy także przyjmować w postaci suplementów. Zalecenia dziennego spożycia, według różnych źródeł wahają się w granicach 20-40g. na dobę u osób dorosłych. Ponadto zaleca się aby zawartość błonnika w 1000 kcal wynosiła 10g.



 


Zapobieganie zaparciom i otyłości


Zadania jakie spełnia zależą przede wszystkim od zawartości frakcji nierozpuszczalnej i rozpuszczalnej. Najnowsze badania wykazały, że błonnik nierozpuszczalny (celuloza, hemicelulozy i ligniny) korzystnie wpływa na wchłanianie wody, a przez to na perystaltykę jelit i wydalanie, natomiast błonnik rozpuszczalny (pektyny, gumy i śluzy roślinne) posiada zdolność obniżania poziomu cholesterolu, a ponadto wykazuje działanie regulujące poziom glukozy we krwi. Stanowi bardzo wartościową substancję dla osób odchudzających się - zwiększone spożycie błonnika, wpływa na obniżenie masy ciała poprzez przyspieszenie metabolizmu i usuwanie niestrawionych resztek, a także przedłuża uczucie sytości po posiłku. Zapobiega przede wszystkim dolegliwościom i chorobom takim jak:

• zaparcia,

• zespół jelita drażliwego,

• otyłość,

• cukrzyca,

• miażdżyca.



Skutki nieprawidłowej diety


Żyjemy w czasach, w których tempo życia sprawia, że często nie dbamy o to co jemy. Spożywamy coraz więcej posiłków tłustych, z dużą ilością węglowodanów co znacznie obciąża nasz układ pokarmowy. Wpływ na złe odżywianie ma także zanieczyszczenie środowiska i zawartość metali ciężkich w spożywanych produktach. Aby oczyścić organizm i wspomóc proces trawienia warto zadbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie. Jest on związkiem chemicznym naturalnie występującym w komórkach roślin. Ze względu na to, że nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym człowieka, niegdyś uznawany był za zbędny, obecnie wiadomo, że pełni niezwykle istotne funkcje w procesach trawiennych.